هندوانه منبع طبيعي از بهترين آنتي‌ اکسيدان‌ها است که طبيعت فراهم کرده است. اين ميوه منبع خوبي از آنتي 10 فايده شگفت انگيز هندوانه براي سلامتي‌اکسيدان‌هايي مثل ويتامين‌ C و A است که از ما دربرابر بيماري‌ها محافظت مي‌کند. همچنين خطر کم ‌آب شدن بدن را هم کاهش مي‌دهد.

تابستان و هندوانه دو يار جدا نشدني هستند. هندوانه تقريباً در همه جاي دنيا پيدا مي‌شود و بااينکه مي‌توانيم همه سال از بازار هندوانه بخريم اما فصل هندوانه تابستان است که در اين فصل بهترين کيفيت را داشته و بسيار شيرين است. هيچ ميوه ديگري اينقدر موقع تشنگي نمي‌چسبد.

فوايد هندوانه براي سلامتي

1. فوايد هندوانه براي سلامتي بسيار زياد است. مهم نيست که هندوانه را چطور برش بزنيد، بهترين آنتي ‌اکسيدان‌ها در آن يافت مي‌شود.

2. هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين C و A مخصوصاً با غلظت بتا‌کاروتين آن مي‌باشد.

3. هندوانه قرمز خوشمزه همچنين منبع قوي از آنتي ‌اکسيدان کاروتين است که ليکوپن ناميده مي‌شود. اين آنتي‌ اکسيدان‌ها در بدن حرکت کرده و راديکال‌هاي آزاد را خنثي مي‌کنند. راديکال‌هاي آزاد موادي در بدن هستند که مي‌توانند آسيب زيادي به ما وارد کنند. اين مواد مي‌توانند کلسترول را اکسيد کند و باعث شود که به ديواره رگ‌ هاي خوني چسبيده و موجب ضخيم‌تر شدن آن شود و اين مي‌تواند منجر به سکته قلبي و سکته شود. ليکوپن که رنگ قرمز زيبا را به هندوانه مي‌دهد به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک مي‌کند.

4. خيلي جالب است که هندوانه تنها ميوه‌ اي است که مقدار بالاتري از ليکوپن را نسبت به ميوه‌ها و سبزيجات ديگر دارد.

5. هندوانه ميوه‌ اي است که حاوي ميزان بالايي الکتروليت سديم و پتاسيم است که آن را از طريق عرق دفع مي‌کنيم.

6. هندوانه همچنين سرشار از ويتامين‌هاي B است که براي توليد انرژي حياتي هستند. متخصصين تغذيه توصيه مي‌کنند که هندوانه منبع بسيار خوبي از ويتامين B6، B1 و منيزيم است. اين ميوه بخاطر ميزان بالاي آبي که در خود دارد که تقريباً 90 درصد آن را مي گيرد و ارزش کالري آن، جزء باارزش‌ترين ميوه‌ ها دسته‌ بندي مي‌شود.

7. هندوانه خاصيت خنک‌کنندگي خاصي دارد و به طرز شگرفي سرشار از سيترولين مي باشد که آمينو اسيدي است که بدنمان براي ساخت يک آمينواسيد ديگر، آرژنين، که در چرخه اوره براي از بين بردن آمونياک استفاده مي‌شود، مصرف مي‌کند.

8. آنتي‌اکسيدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک مي‌کنند. همچنين خطر سرطان روده، آسم، بيماري قلبي، آرتروز هماتوئيد و سرطان پروستات را کاهش مي دهد.

9. هندوانه منبع خوبي از تيامين، پتاسيم و منيزيم است که از بدن دربرابر بيماري‌هاي مختلفي محافظت مي‌کنند.

10. هندوانه فاقد چربي است اما به توليد انرژي کمک مي‌کند. دربرابر زوال ماکولا هم محافظت مي‌کند.

وقتي گرماي تابستان ما را به تشنگي مي‌ اندازد، خوردن هندوانه يک راه بسيار سالم و مطمئن براي جايگزين شدن نوشابه‌هاي انرژي‌زاست. ازآنجاکه مقدار آب بالاتري دارد، آب موردنياز بدن ما را تامين مي‌کند درحاليکه محوي کافئين بقيه نوشابه‌ها آب بدنمان را مي‌کشد. هيچ چيز در يک روز گرم تابستاني بهتر از خوردن يک تکه هندوانه دلچسب و آب‌دار نيست!

منبع : مردمان